Statut
STATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO–PEDAGOGICZNEJ
W MOŃKACH
Opracowany w oparciu o:
Ustawę o systemie oświaty dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych, (Dz. U. z dnia 21 grudnia 2015 r. Poz. 2156) Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 4 grudnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie oświaty,
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z dnia 13 lutego 2013 r. Poz. 199),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. poz. 1492 zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. Nr 228, Poz. 1492),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. (DZ U Nr 173 poz. 1072 z dn. 30 września 2008 r.) w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).
Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324, z późn. zm.).
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2013 r. poz. 1257).
Rozporządzenie MEN z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2013 r., poz 529).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015 r. poz. 1113).
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z dn. 01 września 2014 r. Poz. 1157).
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z dn. 22 sierpnia 2013 r. poz. 957).
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z dn. 22 sierpnia 2013 r. poz. 958).
1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Mońkach jest jednostką budżetową realizującą zadania samorządu powiatu monieckiego w zakresie udzielania dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Poradnia nosi nazwę: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mońkach.
- Siedziba Poradni: ul. Tysiąclecia 15a, 19 – 100 Mońki.
- Organem prowadzącym Poradnię jest Powiat Moniecki.
- Organem sprawujący nadzór pedagogiczny nad Poradnią jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.
- Poradnia jest publiczną poradnią psychologiczno – pedagogiczną.
- Teren działania Poradni, określony przez organ prowadzący, obejmuje gminy w ich aktualnych granicach administracyjnych: miasto i Gmina Mońki oraz gminy: Goniądz, Jasionówka, Jaświły, Knyszyn, Krypno i Trzcianne.
- Z usług Poradni korzystać mogą dzieci i młodzież przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni oraz ich rodzice (prawni opiekunowie), a także nauczyciele i wychowawcy. Dzieciom nie uczęszczającym do przedszkola i szkoły, a także ich rodzicom Poradnia udziela pomocy o ile ich miejsce zamieszkania leży w obrębie działania Poradni. Ponadto Poradnia obejmuje swoją pomocą dzieci niesłyszące i słabo słyszące oraz dzieci z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera.
- Na podstawie porozumienia zawartego miedzy organami prowadzącymi poradnie, Poradnia może udzielać pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania Poradni oraz niezamieszkałych na terenie działania Poradni, dzieciom i rodzicom dzieci nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub placówki.
- Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię w zakresie jej działalności statutowej jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Poradnia używa pieczęci podłużnej o treści:
2 CELE I ZADANIA PORADNI
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mońkach udziela dzieciom (od momentu urodzenia) i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, a także udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Poradnia współpracuje z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, rodzicom oraz nauczycielom zgodnie z zapotrzebowaniem i w miarę możliwości poradni.
- Poradnia współpracuje z w/w podmiotami z uwzględnieniem zadań realizowanych poza poradnią zgodnie z zapotrzebowaniem i w miarę możliwości poradni.
- Do zadań Poradni należy w szczególności:
a) diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w uczeniu się.
b) wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
- szczególnie uzdolnionych,
- niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi.
c) prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin,
d) pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego,
e) wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą,
f) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży,
g) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom,
h) współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I - III szkoły podstawowej,
i) współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
j) współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
k) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
l) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno – wychowawczych,
m) prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
n) udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Poradnia realizuje swoje zadania poprzez:
- diagnozowanie,
- opiniowanie,
- działalność terapeutyczną,
- prowadzenie grup wsparcia,
- prowadzenie mediacji,
- interwencję kryzysową,
- działalność profilaktyczną,
- poradnictwo,
- konsultacje,
- działalność informacyjno – szkoleniową.
3 WYDAWANIE OPINII
- Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać opinie Poradni także w innych niż określone w odrębnych przepisach sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
- Opinia Poradni zawiera:
- oznaczenie Poradni
- numer opinii
- datę wydania opinii
- podstawę prawną wydania opinii
- imię i nazwisko osoby, której dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość
- datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a także adres i nazwę odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko lub pełnoletni uczeń uczęszcza
- określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii
- stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia
- wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem
- wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu
- imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię
- podpis Dyrektora Poradni.
- Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów dziecka albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
- Osoba, która składa wniosek, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku ucznia, także opinie nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek, powinna, na wniosek poradni przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w poradni informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.
- W przypadku gdy opinia dotyczy ucznia, na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopie opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczeń uczęszcza.
4 ZESPOŁY ORZEKAJĄCE
- W Poradni działa, na zasadach określonych odrębnymi przepisami, Zespół Orzekający wydający orzeczenia:
- o potrzebie kształcenia specjalnego, dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
- o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego,
- o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
oraz
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- Szczegółowe procedury pracy Zespołu Orzekającego reguluje Regulamin Zespołu Orzekającego Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Mońkach.
5 ORGANY PORADNI I ICH KOMPETENCJE
- Organami Poradni są:
a) Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Mońkach,
b) Rada Pedagogiczna Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Mońkach. - Do kompetencji Dyrektora należy:
a) Kierowanie całokształtem działalności Poradni i reprezentowanie jej na zewnątrz.
b) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad wszystkimi pracownikami pedagogicznymi Poradni.
c) Organizowanie i nadzorowanie pracy wszystkich osób zatrudnionych w Poradni.
d) Wydawanie zarządzeń regulujących wewnętrzną pracę Poradni.
e) Odpowiedzialność za gospodarkę materiałowo – finansową.
f) Realizacja uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji.
g) Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Poradni i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie.
h) Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni pracowników i w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników Poradni,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych wszystkim pracownikom poradni,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników poradni,
- Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
- Dyrektor Poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną Poradni,
- Dyrektor jest przewodniczącym Zespołu Orzekającego lub upoważniona przez niego osoba,
- Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności poradni.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie planu pracy Poradni.
b) zatwierdzanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Poradni.
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników Poradni. - Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznej należy:
a) opiniowanie organizacji pracy Poradni,
b) opiniowanie projektu planu finansowego Poradni,
c) opiniowanie wniosków Dyrektora, o przyznanie pracownikom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) opiniowanie propozycji Dyrektora w sprawie przydziału pracownikom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego. - Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu Poradni albo jego zmian i uchwala statut.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ członków. W przypadku równej ilości głosów „za” i „przeciw” decyduje głos Dyrektora.
- Dyrektorowi przysługuje prawo wstrzymania wykonania uchwały niezgodnej z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący poradnię oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Poradnię. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie z funkcji Dyrektora Poradni.
- Zasady działania Rady Pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej stanowiący odrębny dokument.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste badanych dzieci, rodziców, nauczycieli i pracowników Poradni.
6 ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW PORADNI
- Organy Poradni współdziałają ze sobą w sprawach realizacji zadań statutowych Poradni.
- Koordynatorem współdziałania organów Poradni jest Dyrektor, który:
- zapewnia Radzie Pedagogicznej możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji,
- umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz Poradni,
- zapewnia bieżącą wymianę informacji,
- organizuje spotkania Rady Pedagogicznej.
- Spory w obrębie Rady Pedagogicznej rozstrzyga Dyrektor Poradni na wniosek pracownika po konsultacji z Radą Pedagogiczną.
- Spory pomiędzy Dyrektorem a Radą Pedagogiczną Poradni rozstrzyga organ prowadzący placówkę.
7 PRACOWNICY PORADNI
- Poradnią kieruje Dyrektor.
- Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi.
- Jako pracowników pedagogicznych poradnia zatrudnia: psychologów, pedagogów, logopedów, w przypadku braku doradcy zawodowego dyrektor wyznacza pracownika planującego i realizującego zadania z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego.
- W poradni zatrudniony jest lekarz konsultant.
- Wymagane wykształcenie pracowników pedagogicznych określają odrębne przepisy.
- Pracownicy pedagogiczni, w ramach obowiązkowego wymiaru godzin, prowadzą specjalistyczną diagnozę, zajęcia indywidualne i grupowe z dziećmi i młodzieżą, nauczycielami, rodzicami i innymi osobami w poradni i poza nią (w przedszkolach, szkołach, placówkach) oraz inne prace wynikające z zadań statutowych poradni zgodnie z wykształceniem, posiadanymi kwalifikacjami i aktualnym planem pracy.
- Działania pracowników pedagogicznych Poradni realizowane poza placówką obejmują przede wszystkim:
- prowadzenie obserwacji wspomagających diagnozę ucznia,
- udzielanie porad i konsultacji nauczycielom i rodzicom,
- prowadzenie działalności informacyjnej i profilaktycznej,
- organizowanie i prowadzenie warsztatów i zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów, nauczycieli i rodziców,
- prowadzenie szkoleń dla rad pedagogicznych,
- uczestnictwo w zebraniach z rodzicami.
- Do zadań psychologa w szczególności należy:
- prowadzenie badań psychologicznych i działań postdiagnostycznych dotyczących dzieci i młodzieży, w tym określanie możliwości rozwojowych, przyczyn trudności szkolnych, wychowawczych, emocjonalnych, wskazywanie mocnych stron dziecka, predyspozycji, określanie odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- prowadzenie terapii indywidualnej, grupowej i innych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli,
- prowadzenie działań profilaktycznych, w tym psychoedukacja, działalność informacyjna,
- wspieranie specjalistów szkolnych, nauczycieli wszystkich typów szkół i placówek oświatowych w działaniach wychowawczo – opiekuńczych, profilaktycznych oraz edukacyjnych,
- realizowanie zadań poza poradnią na terenie przedszkoli, szkół, placówek.
- Do zadań pedagoga w szczególności należy:
- prowadzenie badań pedagogicznych i działań postdiagnostycznych dotyczących dzieci i młodzieży, w tym określanie możliwości rozwojowych, przyczyn trudności szkolnych, wychowawczych, emocjonalnych, wskazywanie mocnych stron dziecka, predyspozycji oraz określanie odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- prowadzenie terapii indywidualnej, grupowej i innych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli,
- prowadzenie działań profilaktycznych, w tym psychoedukacja, działalność informacyjna,
- wspieranie specjalistów szkolnych, nauczycieli wszystkich typów szkół i placówek oświatowych w działaniach wychowawczo – opiekuńczych, profilaktycznych oraz edukacyjnych,
- realizowanie zadań poza poradnią na terenie przedszkoli, szkół, placówek.
- Do zadań logopedy w szczególności należy:
- prowadzenie badań logopedycznych i działań postdiagnostycznych dotyczących dzieci i młodzieży,
- prowadzenie terapii indywidualnej, grupowej,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka, prowadzenie doradztwa dla rodziców i nauczycieli,
- wspieranie specjalistów szkolnych, nauczycieli wszystkich typów szkół i placówek w działaniach wychowawczo – opiekuńczych, profilaktycznych oraz edukacyjnych,
- realizowanie zadań poza poradnią na terenie przedszkoli, szkół, placówek.
- Do zadań lekarza w szczególności należy:
- opracowywanie diagnozy medycznej w oparciu o własne badania lub dostarczoną do poradni dokumentację medyczną przez rodziców dziecka, udział w posiedzeniach Zespołu Orzekającego,
- konsultacje z pracownikami poradni w sprawach dotyczących zgłaszanych do diagnozy dzieci i młodzieży z problemami zdrowotnymi, określaniu optymalnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Do zadań doradcy zawodowego lub pracownika planującego i realizującego zadania z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego w szczególności należy:
- prowadzenie działań diagnostycznych i działań postdiagnostycznych przede wszystkim pod kątem predyspozycji zawodowych,
- prowadzenie doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
- wspieranie specjalistów szkolnych i nauczycieli zajmujących się doradztwem zawodowym w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych.
- Liczbę pracowników pedagogicznych Poradni w zależności od zadań określonych w jej statucie oraz teren działania ustala na wniosek Dyrektora organ prowadzący Poradnię.
- Liczbę pracowników administracyjnych i obsługi ustala Dyrektor w zależności od potrzeb Poradni w porozumieniu z organem prowadzącym Poradnię.
ORGANIZACJA PRACY PORADNI
- Szczegółową organizację działania poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowywany przez Dyrektora Poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię w terminie do dnia 25 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- Obowiązkowy wymiar godzin pracy pracowników Poradni regulują odrębne przepisy zawarte w Karcie Nauczyciela.
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Tygodniowy i dzienny rozkład godzin pracy pracownikom ustala Dyrektor Poradni w zależności od realizowanych zadań oraz potrzeb środowiska za zgodą organu prowadzącego.
- Poradnia pracuje od poniedziałku do piątku.
- Corocznie zatwierdzany jest Plan Pracy Poradni.
- Szczegółowy zakres zadań pracowników pedagogicznych określa odrębny dokument - „przydział czynności”.
- Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych poradni określają przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela ze zm. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. – o systemie oświaty ze zm. oraz Regulamin Rady Pedagogicznej Poradni.
9 DOKUMENTACJA PORADNI
Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- Wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, pesel i adres zamieszkania.
- Rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia.
- Dokumentację, o której mowa w przepisach w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
10 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Poradni określają odrębne przepisy.
- Dokonywanie zmian w Statucie następuje przez nowelizację Statutu Uchwałą Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Mońkach.
Statut Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Mońkach został zatwierdzony Uchwałą Nr 2/20/21 z dnia 15 września 2020 r. Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Mońkach na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 15 września 2020 roku.
Metryka strony